Saturday, October 16, 2010

menangani masalah hati

setiap manusia, lebih-lebih lagi
remaja ni ada perasaan macam ni.
masalah hati..sentiasa nak dan ingin disayangi, sentiasa merindui..
dan cinta & rindu itu jugak adalah fitrah.
tapi jangan sampai ianya menjadi fitnah..
masalah hati atau jugak aku gelarkan fitnah hati.
ianya menawan dan suci jika digunakan dengan sebaiknya.



jika ditengok dari sebabnya, masalah ni berpunca dari diri kita sendiri jugak.
masalah hati yang terjadi antara hati yang berlainan jantina ni selalunya disebabkan ikhtilatt lah.
ouh ya, bab ikhtilat ni laa paling aku lemau X_x
aku percaya 90% masalah hati ini disebabkan ikhtilat.
ada remaining 10% lagi tu sebab natural tendency.
boleh pulak tiba-tiba kita terjebak dengan masalah hati ni walaupun dah kawal ikhtilat.
memang ada pun situasi macam ni

mengikut pengalaman aku lah,
dulu masa muda-muda zaman sekolah,
tiba-tiba aku leh pulak minat sorang mamat nih.
aku tahu, bukan aku je minat dia, hampir satu batch kot minat dia =.="
tapi dia tak bersalah apa-apa pun.
nak kata aku bercakap dengan dia, memang tak pernah lah.
aku kenal dia pon sebab dia antara yang selalu bagi tazkirah.
dan memang ada ciri-ciri lelaki idaman malaya la.
muka dia tak handsome mana, tapi nampak suci.
lagi-lagi dengan senyuman dia, memang cair la yuuu~

macamana terjadinya masalah hati dalam situasi ni?
semuanya dari diri kita sendiri jugak..
kelas budak tu memang la sangat tak strategik.
kiranya kelas dia tu bukan la main laluan.
tapi nak dijadikan cerita, nak pergi mana-mana pun aku mesti nak lalu kelas dia.
sambil lalu sambil skodeng.
makin lama makin layan perasaan sendiri =.="
dan tadaaa~ memang masalah hati makin membuak la.

lagi situasi, bila TERminat someone tu,
kita asyik nak stalk facebbok dia je.
dan blog dia pun selalu di stalk bila konon-konon rindu.
mana tak makin parah masalah hati tu kan?

kesimpulannya, untuk menyihatkan hati :
kawal ikhtilat,
hentikan skodeng!

pengalaman yang tidak sesuai untuk tontonan umum.dikawal menggunakan kata kunci >.<

Related Post



20 comments:

  1. ooo....patut la ko selalu lalu dekat kelas ako...haha
    *kite satu sekolah kan?hehe

    ReplyDelete
  2. oh patutlah
    ak perasan masa sekolah dlu org lalu lalang kt class ak je msti nk tgk aku
    huahua

    ReplyDelete
  3. minat2 x salah kan..
    bergantung pada hati kita mcm mane nak kawal nya..huhu

    ReplyDelete
  4. ape ni nur stalk-stalk aku ni..
    tahulah aku cun(sebab tu tak hensem mana) n selalu bagi tazkirah en..haha!

    ReplyDelete
  5. stop skodeng tu sangat payahhhh.

    mungkin patut remove friend or report as spam untuk senangkan kerja kita tak stalk fb dia?

    ReplyDelete
  6. amalina > tapi lama2 sakit dihati itu makin menular..kalau rasa mampu kawal, takpe lah~

    ReplyDelete
  7. neon > apa yang panjang?dapat bace ke yang ada pswd tu?? OMG~

    ReplyDelete
  8. rain > sape soh kau tak hensem, tu ak stalk~

    ReplyDelete
  9. nina > tak susah kalau betul2 nak..hendak seribu daya, tak hendak seribu bangau..hohooo

    ReplyDelete
  10. bila baca nh teringat kesah lame. betul tuh. skodeng nh memang mbawak kepada masalah hati ~

    ReplyDelete
  11. miss > tapi tu yang selalu kita duk buat kannn~

    ReplyDelete
  12. nina > stop what?aku dah lama stop..ehehe

    ReplyDelete
  13. betul tu..
    Ikhtilat dan tak jaga pandangan merupakan punca pd masalah hati..
    Nowdays, mmg susah la nak jaga ikhtilat..tapi ianya tak mustahil kn?;)

    ReplyDelete
  14. yeah, mmg tak mustahil...thanks for the remainder..dan aku akan cuba perbaiki lagi

    ReplyDelete

thanks =)