Sunday, April 22, 2012

the revival hour


alhamdulillah :)

somehow, kita tak sedar kita ada melakukan kesilapan dalam hidup.
sebab tu dalam hidup kita perlukan sahabat sejati,
yang sentiasa tegur salah kita, bukan yang sama-sama gembira bila kita sesat.

leka dengan kepalsuan dunia,
sampai kadang kita tak sedar kita ada buat salah,
sehinggalah ada yang menegur.

kita harapkan seseorang untuk menegur kita,
seseorang untuk tarik kita ke jalan yang lurus.
tapi, kenapa perlu kita takut untuk menegur kalau sahabat kita buat salah?
 supaya hatinya tak terluka, supaya persahabatan tak menjauh?
istigfar..

maaf tak dapat nak share perkongsian untuk talk yang super osem ini.
sekadar dapat share apa pengajaran besar yang aku dapat :)
terima kasih tidak terhingga

nampak gambar di atas?
tu sebenarnya backdrop untuk program tersebut.
ya, aku yang buat. dan kalau siapa yang teliti, pasti nampak typo disitu.

aku tak perasan kesalahan tu sehinggalah baca feedback form ada sister yang tegur kesilapan tu.
terima kasih amat :)
see, bila ada orang yang tegur barulah kita sedar yang kita buat silap.
and ya, im just a normal human being
tak lepas dari khilaf.

masa tu aku rasa
"kenapa takde committee yang tegur silap ni sebelum event"
okay, aku faham mungkin ramai juga tak perasan kesalahan tu.
so I never put the blame others.
and i've learned something.
aku harapkan orang nak tegur salah aku, aku ada nak tegur salah orang?

begitu jugak dalam hidup kita ni.
kita harapkan orang perbetulkan salah kita,
kenapa kita takut nak tegur orang sekeliling kita,
orang yang rapat dengan kita.
sedangkan kita ada cara yang berhikmah untuk tegur kesilapan.
masih, kita jarang sekali menegur kesalahan kawan,

tapi, kalau kita dah berusaha untuk tegur dengan cara berhikmah,
dan mereka masih menjauh dengan kita,
sama-sama la kita menegur dengan hati.
biar menjauh di sini, asalkan dekat di Jannah, inshaAllah.
kata ukhwah fillah :)

jangan sampai one day,
kita dituntut kenapa kebenaran tak sampai kepada mereka.
nauzubillah.
sama-sama muhasabah diri.

masa rehersal tu, aku perasan ada word yang MC salah pronounce.
and aku fikir "nantilah aku tegur" and "tak pe la nanti ada la orang tegur tu"
sampai buatkan aku terus tak menegur.

so, aku belajar something yang besarr.
jangan selalu manjakan diri dengan khalimah
"nantilah aku tegur dia"
you must start from now!

jangan harap orang je nak betulkan salah kita,
kita pun kena saling menegur antara satu sama lain.
jangan takot dengan nahi munkar,
anggaplah orang sekeliling pun perlukannya sebagaimana kita perlukannya.
mohon belajar dari kesilapan.

'berpesanlah ke arah kebaikan supaya kita tak rugi'


terima kasih untuk family F&E.
maaf zahir batin.
U all know what, I am really happy :)



*nama speaker tu pun sepatutnya Shareef, 
tp dh dibetulkan time event coz ada yg menegur.thanks ! <3

Related Post



0 advice(s):

Post a Comment

thanks =)