Friday, March 27, 2015

Latest vs Final



It's normal untuk kita melabelkan nama diikuti perkataan baru seperti dalam gambar diatas kan?

baru?
paling baru?
terbaru?
amat baru?
sangat baru?
sungguh amat sangat baru?

Okay, tu untuk phone number.
I used to do the same.
tapi sekarang kan boleh 'add to existing contact' je so terus masukkan situ :)

---
Sekarang nak bercerita mengenai file yang dinamakan
'latest' or 'baru'  or 'new' or 'final' dan sejawatan dengannya.
Ya, aku pun pernah sebegitu.

Tp setelah identify bermasalah bila nak retrieve back,
terpaksa cari solusi la kan.

Jadi antara cadangan solusinya: 
1. Setiap kali update, terus replace yang lama. supaya tak banyak2 file dan memeningkan diri sendiri. ni kena rajin lebih sikit la. 
2. Kalau nak simpan original one, labelkan sebagai 'update (tarikh)' supaya tahu which one is the latest one. contohnya: 'Database JKD updated 030415'
Instead of tulis final or latest, nanti kalau ada both file, how to identify yang mana paling baru kan. 
3. Bagi yang dah terbiasa, boleh je sebenarnya nak guna macamana pun, tapi tidak yang ada short term memory macam aku ni.

jadi, kalau nk emelkan file, terutama kepada aku, elakkan la ye gunakan perkataan seperti diatas tu. hehe. tapi tak kisah je pun sebenarnya. benda boleh edit kan :)

Lagi 1, kalau boleh, specifickan sikit nama file supaya tak clash dengan yang lelain. dan memudahkan bila nak retrieve nanti.

contohnya kalau kertas kerja, tulis KK (merujuk kepada kertas kerja) dan nama program. bukan sekadar kertas kerja. eg KK ZiarahTokoh 110115

Begitu juga minit mesyuarat, elakkan tulis minit sahaja. kalau ada tarikh (mesyuarat) mungkin lebih mudah nak identify bila nak retrieve nanti. eg: Minit JKD1415 130215 .

---

Bila kita sibuk, elakkan tambahkan kesibukan kita dengan nak pening bila nak mencari balik nanti. be efisyen dengan menjimatkan masa. dan elakkan guna "Maaf saya sibuk" dek sibuk yang kita cipta sendiri. tu tak termasuk lagi sibuk dengan benda yang tak sepatutnya.
pengurusan masa atau pengurusan diri?



Related Post



0 advice(s):

Post a Comment

thanks =)