Fahami Cabaran
Psikologi Kanak-kanak dan remaja
Seminar Kesihatan
Mental
7 Oktober 2017
MSU Shah Alam
Dr Wan Mohd Azam Mohd
Yunus
Pakar Psikologi
Klinikal
ADHD
1. Kurang daya tumpuan
a. Easily distracted
b. Tak suka benda attention
c. Tak dapat ikut arahan dan mudah
hilang focus
d. Mudah hilang focus sbb gangguan
persekitaran
e. Sering hilangkan barang-barang
2. Hiperaktif dan impulsive
a. Sukar duduk diam
b. Memanjat berlari
c. On the go (sikit2 nak gerak)
d. Menjawab soalan sebelum soalan habis
e. Sukar bermain dengan diam (eg main
lego dia sukar nak duk diam. Permainan yang tak perlukan fizikal aktiviti
f. Tak boleh beratur dalam barisan
Faktor penyebab ASD dan ADHD
|
ASD
|
ADHD
|
Genetik
|
Kecatatan
kromosom
|
Kecacatan
kromosom
|
Kembar
seiras 82-92% lebih risiko
|
79% boleh
diwarisi
|
|
Kembar
tak seiras 1-10%
|
Ada
beberapa target genetic telah dikenalpasti tapi masih tak tahu finalise
|
|
Persekitara
|
Prenatal
Terdedah
pada teratogen jangkitan virus ubat sawan
|
Alcohol
rokok stress
|
Risk
factor kurang berat, bayi pramatang
|
|
|
Postnatal
penyakit autoimmune, jangkitan virus, keracunan merkuri
|
|
|
Perkembangan
otak
|
Aktiviti
otak berbeza antara ASD dan ADHD
Analogi –
ada prosesor berbeza
CPU
mereka berbeza.
Sel
neuron berbeza
|
|
Kesimpulan:
ASD dan autism berkait antara ketiga faktor diatas.
Kalau orang
cakap ada ubat, jangan percaya
Diagnosis
1.
Pengamal perubatan
a.
Pengamal psikiatri – doctor perubatan yang ada kepakaran psikiatri
b.
Pakar kanak-kanak (paed) –
c.
Pakar neurologi (pakar otak dan saraf)
i. Sikit di Malaysia sebab lama nak
belajar sampai 8 tahun
d.
Psikologis klinikal
i. Tak boleh prescribe ubat sebab bukan
base perubatan
Kerjaya yang deal
1. Terapis cara kerja
2. Terapis pertuturan
3. Kaunselor – especially for parents
4. Social worker
5. Guru pendidikan khas (intervensi
awal)
Kenapa parent tak nak diagnosis
1. Tidak gemar dilabel sebagai penyakit
a. Sedangkan itu bukanlah penyakit as
in medical punya penyaki
2. Ibu bapa risau stigma terhadap diri
mereka sendiri (kepercayaan disebabkan parenting tak valid)
3. Sesetengah ibubapa dalam fasa denial
4. Parent risau diagnosis akan menyekat
potensi anak
a. Sedangkan anak2 ASD bagus dengan
routin, sebagai contoh programming mereka mungkin lebih handle
Kepentingan dan kelebihan diagnosis
1. Bantu memahami keadaan individu
a. Boleh focus pada kelebihan dia
contohnya boleh melukis
2. Memastikan intervensi dirancang
mengikut keperluan
i. Eg high functional autism mungkin
boleh learn more social skills
3. Mmemberi peluang untuk mengenalpasti
perkhidmatan yang boleh diakses untuk kebaikan individu
4. Banyak kajian tunjukkan early
intervention membantu perkembangan individu.
a. Di Malaysia biasanya seawall 3 tahun
dah boleh
Intervensi
* risau ada yang misleading
1. Rawatan yang berkesan (intervensi
gred A – yang banyak kajian metaanalisis)
a. ASD
i. ABA
ii. Speech terapy
iii. AAD
iv. EIBI
v. Program pendidikan keibubapaan
vi. Ubat (dirujuk kepada pakar perubatan
untuk kurangkan symptom bukan cure)
b. ADHD
i. Psychoeducation
1. Instead of arahan verbal, kena bagi
picture supaya lebih mudah ikut
ii. ADHD lebih kepada ubat sebab
melibatkan tingkahlaku
2. Rawatan yang kurang berkesan
a. ASD
i. Chelation
ii. Secretin
iii. Fatty acid
iv. Vitamin b6-magenesium
v. Acupuncture
vi. Hyperbaric oxygen therapy
vii. Trimethyglycine
viii.
Cupping
ix. Ayuvedic medic
x. Homeopathy
b. ADHD
i. Acupuncture
ii. Supplement zinc
iii. Hypnotherapy
iv. Ubatan tradisional cina
v. Urutan
3. Pilihan mendapatkan intervensi
a. Hospital kerajaan
b. PDK
i. 428 tahun 2010
ii. banyak fungsi
c. swasta
d. NGO eg NASOM
4. Apa perlu consider intervensi
a. Kos
i. Swasta mungkin mahal tapi kalau
kerajaan waiting list lama
b. Kelayakan
i. Make sure individu tu berkelayakan
dan berpengalaman
c. Terapi yang dijalankan
i. Pilih yang evidence based
d. Jarak
e. Multidisciplinary team
i. Since banyak profesion diperlukan
jadi ideal yang ada banyak kepakaran
ii. Tak semua tempat yang ada macam tu
Penutup
f. ASD dan ADHD adalah dunia yang
kompleks bukan semudah yang orang menjual ubat pelik2
g. Setiap individu ada pengalaman yang
unik. So tak perlu compare
h. Tanggungjawab kita bersama melalui
pelbagai cara. Pensyarah buat kajian, guru PDK cari cara manage, masyarakat
buang stigma. Setiap dari kita perlu play a role. Kalau kita buat benda yang
positif boleh buat sesuatu yang bagus.
i. Mereka seperti anak-anak yang lain
Dr Azlinawati Nikmat
Clinical Psychologist
Pensyarah UiTM
Masalah
pembelajaran
(specific
learning disorder)
1. boleh identify tapi tak boleh link.
2. Boleh membaca tapi tak reti faham
3. Ada kenal no tapi bila tambah tolak
tak reti
4. Biasanya mula sedar dah masuk sekolah
rendah
a. Sebab ada yang lambat, ada yang
cepat
b. Fair bila ada enough exposure pada
anak mereka
c. Umur 6 tahun masih tak boleh baca so
dah bawak jumpa doctor?
d. Boleh je nak buat assessment pada
awal tersebut tapi kena tengok history dari segi hantar ke tadika. Parent
terlalu busy sampai tak sempat ajar anak2, so tak fair kalau tiba2 cakap anak
ada masalah
5. Occur in individual with normal
vision and normal intelligence
a. Eg: Tom Cruise
b. Tak semestinya mereka ada masalah
penglihatan atau tak boleh perform daily life
c. Kena rule out masalah kesihatan
contohnya penglihatan, pendengaran
d. Mungkin parent jugak ada masalah
pembelajaran tapi undiagnosed
e. Only recently sebab dulu selalu
dikata malas dsbg
6. Boleh detect (kenalpasti) di
preschool lagi tapi bukan diagnose
a. Masalah sebut certain perkataan.
b. Masalah nak cari perkataan yang
sesuai
c. Masalah dengan turutan
d. Susah ikut routine direction and
orientation
i. Kanan jadi kiri
ii. Bagi arahan kanan rupanya nak suruh
masuk kiri
e. Masalah pegang pensil tak berapa
betul
i. Masalah untuk guna pensel besar yang
tebal untuk membantu mereka
f. Masalah zip, button, nak ikut
(relation dengan motor skills)
7. 5-9 years
a. masalah learning connestion huruf
dan bunyi
i. eja BA TU jadi baju.
b. Confuse basic words when reading
i. Tulis takde koma, titik.
c. Trouble learning basic math concept
i. Simple tambah tolak
ii. 1+3 reti tapi bila 11+3
d. masalah nak tengok masa digit tapi
bila bagi analog dia confuse
e. slow to learn new skills
i. bila belajar benda baru susah nak
pick up
8. 10-13
a. dia tak faham perenggan tu cerita
apa
b. tak suka membaca atau tulis dan baca
kuat2 sebab takut salah
c. same word tapi salah eja dalam satu
ayat
i. atas eja betul bawah eja salah
d. handwriting poor
9. bila dah kenalpasti yang mungkin ada
symptom itu,
a. cek mata dan telinga supaya tahu dia
ada masalah tu atau tak
b. kalau takde, teruskan dengan
psikological assessment.
c. Diagnostic tools takde cuma ada
screening tools.
d. IQ assessment ada 4 domain yang akan
ditengok
i. Explain apa dia faham
ii. Non verbal
iii. STM
iv. Processing speed
10. Kemungkinan memerlukan tutorial
tuisyen dan lain kalau takde masalah2 lain tu.
11. Kalau ada specific learning
disability boleh apply untuk apply OKU kad.
a. Boleh ada tutor masa exam
b. Dia tak buat exam sekali dengan yang
lain, dia special
c. Ada trek khas
d. Masa lebih dalam exam
e. Discount yuran pengajian
12. Tips math
a. Fahamkan dengan cara melukis pun
takpe
b. Provide lots practice
13. Related conditioning
a. Daripada kecil biasanya, kalau
factors persekitaran sahaja, kemungkinan slow learner. Masalahnya tu adalah
sama.
b. ADHD mungkin boleh melibatkan
masalah pembelajaran sebab tak boleh duduk diam
Encik Zamri Tembol
Pengerusi Autisme
Malaysia
Tips bagi ipu bapa
1. Tak bersendirian
2. Perkasa ilmu
3. Kerja berpasukan – cari support
group
a. Gandingan suami isteri.
4. Ubahsesuai gaya kehidupan
5. Akui kondisi anak
a. Taknak label OKU pun takpe asalkan
terima
6. Sedar apa yang dilakukan sekarang
a. Reality apa yang kita sedang berada.
b. Sebab bila buat benda tu tanpa
sedar, kita high level, something to do dengan mental health
7. Berikan masa untuk diri sendiri
a. Buat apa yang disukai.
Bagaimana untuk bantu ibu bapa anak autism.
1. Elakkan beri harapan palsu
a. “nanti besar ok la tu”
b. “dulu si polan macam tu”
2. elak judgemental
a. “terkena saka ni”
b. “bad parenting”
c. “kifarah dosa lampau”
3. berikan empati bukan simpati
a. tak perlu kesian sebab lagi sedih
b. offer bantuan
4. jujur dan telus bila offer bantuan
atau perkhidmatan
a. kalau rasa tak boleh buat, mengaku
tak boleh buat
b. kalau rasa nak mencuba, work
together with parent
c. perangai dirumah dan ditempat
belajar pun beza
5. elak berselindung disebalik kata
ingin membantu
a. at the end rupanya sebabkan duit
b. rawatan autism antara yang mahal
depends pada jenis
1. jiwa dan emosi anak autism seperti
anak typical
2. high function autism maybe boleh
kemurungan sebab emotion sangat fragile. Dia takkan cerita apa masalah selain
kepada arwah ibu dan ayahnya.
Bagaimana nak bantu anak autism
1. masuk dalam dunia mereka supaya
dapat trust mereka
2. tidak ada hubungan mata masa bicara
tak bermakna dia tak faham. Mereka adalah good recorder.
3. Antara anak autism berbeza.
Pendekatan satu cara untuk semua tak work. Bagi guru, perlu sesuaikan dengan
keadaan dia baru dia boleh belajar
4. Didik anak tipikal (jiran, kawasan)
untuk berkawan dengan anak autism supaya mereka boleh bersosial dan
perkembangan meningkat.
5. Raikan pencapaian kecil. Contoh reti
suap makanan sendiri.
Sesi QnA
1. TCM daripada KKM iktiraf
2. Homeopathy can be used
3. Kalau ada masalah pembelajaran
moderate?
a. Kalau ada masalah pembelajaran,
doctor akan bagi cadangan dimana sekolah yang sesuai.
b. Kalau tade formal diagnosis, boleh
pergi hospital kerajaan.
c. Government waiting list panjang.
d. Paed dan child psikiatrist kalau
nampak obvious boleh terus diagnose tanpa clinical psychologist
e. NGO AM boleh bantu sokongan ilmu
f. Cari tempat yang ada IQ assessment
4. Identify learning style
a. Better cuma tak perlu buat formal
assessment
5. Boleh apply kad OKU
a. Masalah pembelajaran perlu re
assess.
b. Cognitive function bukan sesuatu
yang static. Train and do exercise mungkin bleh improve IQ.
6. Potensi untuk sembuh
a. Takde penawar atau cure
b. Kalau beri intervensi dengan need
atau keperluan individu. Improvement akan ada. Boleh manage condition
7. Autism and ADHD boleh success?
a. How define successful? Tak
semestinya perlu jadi doctor apa semua tu.
b. Bila autism atau ADHD ada kelebihan
mereka jugak. Perlu focus pada satu benda tu satu benda yang good.
8. Cara untuk maklumkan pada parent
bila kita nampak ciri autism ada pada anak tu
a. Murid – focus pada masalah anak. Tak
perlu sebut pada dyslexia apa semua. Cadangkan pihak yang boleh membantu anak.
Supaya mereka ada tanggapan sebenar untuk membantu. Supaya mereka tak rasa
takut
9. Ubat ADHD - Lemahkan anak untuk
duduk diam.
a. Umur, berat, untuk dose yang sesuai
b. Try and error sebab tindakbalas
berbeza. Doctor taktahu tindakbalas kimia berbeza. Ubat aka nada side efek dan
perlu datang untuk adjust dosage mungkin terlalu high or low. Medication help
untuk mengawal tingkahlaku. Some parent tak faham atau doctor fail to explain.
10. Adhd akan berkurang lepas tingkat
dewasa?
a. Kerja2 separuh jalan.
b. Parent akan diajar guna planning,
sticky notes dan others. Supaya lebih manage.
c. Berkurang bila meningkat dewasa ada
perubahan bila do something
11. Efek ubat?
a. Before lead to something else,
better take prevention
b. Depends pada severity
c. Tak semestinya kena ambil selamanya.
12. Instrument uji ASD dan ADHD
a. ASD
i. M-Chart
ii. ADI
iii. ADOS
b. ADHD
i. Behavior
ii. Tumpuan perhatian
iii. Impulsiveness
13. Penggunaan gadget
a. Bukan halang langsung tapi control
14. Teknologi libatkan autism?
a. One of the reason tak digalakkan
sangat supaya dapat bersosial.
15. Anak tak boleh tidur?
a. Tak semestinya kena bagi ubat tidur.
b. Kena kenalpasti masalah apa
16. Cara memegang pensel indicator?
a. Banyak lagi faktor perlu consider
17. Apa perlu buat jika anak disleksia
a. Training centre di Setiawangsa
18. Reaksi
-------------------------------
Terapi pertuturan
Cik Eyka Maisarah
Lewat
bertutur boleh efek pada masalah pembelajaran
1. Kalau anak setahun tak cakap, perlu
bawak jumpa therapist pertuturan.
2. Paling lambat setahun 6 bulan.
3. First word dia focus perkataan tu
pada orang tu. Kalau mama pada semua benda tu bukan bererti dia dah ada first
work
4. 3 tahun perlu ada komunikasi.
5. Pelat adalah masalah pertuturan.
a. S,R,T
6. Speech delay problem relate dengan
ASD, ADHD. Antara symptom awal.
7. 5 tahun kebawah paling lambat untuk
hantar ke speech therapy.
8. Kadang tingkah laku berlaku sebab
parent tak bertegas dengan anak, tak semestinya ASD atau ADHD.
9. Involvement daripada parent sangat
penting.
Punca
masalah Bahasa dan komunikasi
1. Autism
2. Masalah pembelajaran
3. Kurang stimulasi Bahasa
a. Perlu stopkan sementara gajet sebab
takde 2 ways communication.
b. Dia akan tends to more cakap
berupaya robot.
c. Parent punya rangsangan pujian bila
anak mampu buat sesuatu jugak penting.
d. Skills untuk ajar anak communicate.
4. ADHA
5. Masalah fizikal
a. Masalah berkaitan dengan muscle
6. Penyakit genetic.
Rawatan
1. Therapist
2. Ujian saringan
3. Terapi
4. Kaunseling
QnA
Perkataan
awal
1
Yang
memberi makna mama, vromm, mooo
Percampuran
Bahasa bercampur efek tak?
1. Takde masalah bagi orang normal
2. Tapi yang ada speech delay, better
focus satu Bahasa dulu supaya dia tak keliru.
3. Pemilihan Bahasa mana perlu
dibincang dengan terapi.
-----------------------
Encik Hafizi Harun
Penagihan dadah penyakit yang boleh dirawat
Pengarah Unit Kaunseling
Persatuan pengasih Malaysia
Satu dunia berkongsi masalah yang sama.
Musuh utama nombor 1.
1. Definisi dadah
Bila masuk dalam badan mempunyai keupayaan
untuk modify/ mengubah individu persepsi, mood, cognition, tingkahlaku dan
fungsi motor. (WHO)
Eg. Rempit boleh menimbulkan keberanian yang
amat sangat.
Orang
putus cinta dalam movie pergi bar order beer dan minum dan sharing, diadakan
sesi kaunseling bar.
2. Orang calm, boleh jadi anxious
Orang diam boleh hiperaktif
3. Ganja dari sedih boleh happy, tak
bermaya jadi bersemangat, calm jadi hiperaktif
4. Ponteng sekolah, kemerosotan dari
sudut akademik, motor fungsi.
5. Ada dadah yang sangat calm, tu yang
ada term lentok. Contohya alcohol.
6. Jangan minum arak dan drive. Sebab
nanti reflek tubuh badan akan slow. Kalau dalam keadaan aware kita boleh scan
surrounding, orang melintas kita boleh agak dan bagi laluan. Orang bawah
pengaruh alcohol dia still nampak tapi
Kegunaan
dadah
1. Treat illness – painkiller, cancer,
operation,
2. Prevent disease
3. Improve health condition
Penyalahgunaan dadah – selain untuk diatas
Definisi
penyalahgunaan dadah
Penggunaan yang berterusan dan wakau
dipersembahkan dengan consequence tu, nanti masih berterusan. Masalah rumah
tangga, masalah pembelajaran, tapi dia masih teruskan dengan dadah.
Ciri mereka sama. Selalu menyalahkan orang
lain, orang terakhir yang akan mengaku dia ada masalah.
Brain function
1. Brain stem
2. Cerebral cortex
a. Pusat pembuatan keputusan
b. Judgement terganggu; boleh dera
anak, duit susu anak yang tinggal tu yang digunakan. Isteri dilacurkan. Tahu
boleh sebabkanHIV tapi still kongsi jarum
3. Limbic system (litar ganjaran)
a. Otak kita semua mempunya keupayaan
semulajadi untuk feel good.
b. Otak kita diprogramkan untuk
‘lifesustaining activity”. Contoh bangun pagi pergi toilet dulu. Buang air
besar sebab untuk sustain. Makan untuk sustain. Minum untuk sustain. Buat semua
tu untuk pleasure.
c. Bila ambil drug, otak stimulate dan
overproduce secara semulajadi untuk overproduce sehingga tahap euphoria. Feel
good mengalahkan feel good secara semula jadi untuk dapatkan pleasure.
Stages
addiction
1. Perlu melalui beberapa peringkat.
Bukan sekali dua sahaja
a.
Experimental/recreational
i. Selalunya cuba-cuba
ii. Majority client (99%) jawab
pengalaman pertama hisap dadah 14-17
b. Circumstantial/situational use
i.
c. Intensified/regular
d. Compulsive/addictive
2. Penagih dadah ni boleh dicegah.
Kalau sekolah, cikgu, mak bapak peka kita boleh cegah dah dari awal tu sebab
tak terus jadi. Biasanya bertahun untuk menjadi penagih dadah.
Addiction disorder
1. Nak stop dadah bukan sekadar nak
stop dia punya intake, tapi secara keseluruhan.
2. Dadah bersifat menyembuhkan, sebab
tu orang amek dadah sebab nak heal permasalahan dia. Yang selalunya kewangan,
keluarga, perkahwinan, anak-anak,
3. It’s a symptom, result daripada
banyak isu.
4. Chemical detox tak skadar cukup.
Tapi perlukan jugak rawatan.
Addiction
Physiological
state
1. Physical discomfort
2. Weight loss
3. Dependency
4. Medical complications
QnA
1. Penagihan pornografi sama dengan
drug addiction?
o
Bahan
o
Tingkah
laku: pornografi, sex, shopping, gambling
Incurable
but treatable.
Sama dengan
orang ada kencing manis.
Boleh kawal
dengan jaga makanan, senam, makan ubat.
Cik Tuneesha Regu
Psikologis Klinikal
Peduli Isu Kemurungan
dalam kalangan guru dan pelajar
symptom
berlangsung
berbulan atau bertahun2 sekurangnya 2 minggu
Symptom
depression & disorder dianalogikan symptom demam yang tak dirawat akan jadi
demam.
Symptom
depression
Daripada
dulu depression jadi controversy sebab dulu orang anggap kemurungan hanya sakit
dewasa.
Symptom
kanak2
Externalizing
behavior
1. Memberontak (rebel)
2. Menunjukkan kemarahan
Internalizing
behavior
1. Senyap
2. Menyendiri
3. Menjauhkan diri daripada keluarga
4. Prestasi pelajaran terganggu
Faktor
utama
1. Terlalu banyak beban kerja
a. Homework
b. Exam
c. Tuisyen
d. Kelas tambahan
e. Kelas tarian, music, seni
2. Ibu bapa guru expectation
3. Kes buli
4. Rakan sebaya
a. Peer pressure
5. Saluran
a. Ibubapa bz, guru tak beri perhatian
6. Hormone
a. Remaja lelaki dan perempuan ada mood
swings.
7. Cara untuk mengesan tanda awal
depression
a. Ketidakhadiran yang kerap.
b. Seringkali tidak melengkapkan kerja
sekolah
c. Careless mistakes yang kerap
(masalah tumpuan)
d. Kemerosotan gred ujian/ peperiksaan
e. Tiada/kurang tumpuan semasa kelas
f. Kerap tidur waktu guru tengah
belajar
g. Kerap menyendiri (dalam kelas tak
bergaul, waktu rehat duk sorang)
h. Tak aktif dalam kelas ( tak ambil
bahagian dalam aktiviti kelas)
i. Jadi agresif secara lisan/fizikal
dengan guru atau rakan. Melibatkan diri dalam substance abuse.
j. Melukakan diri mereka. Selalunya
akan gunakan jangkalukis.
i. Ada yang nak dapatkan mind off
ii. Ada
yang nak bunuh diri.
k. Perubahan fizikal. Penurunan berat
badan, kelihatan pusat lesu dalam kesakitan.
8. Tindakan untuk guru lakukan
a. Bercakap dengan pelajar tersebut
secara peribadi. Jangan tanya dalam crowd. So mereka lebih selesa dan tak
pendam. Walaupun guru ada banyak bebanan, mungkin boleh membantu mereka
b. Guru menjadi macam intermediate
antara pelajar dan ibu bapa. Apa masalah anak mereka. Nasihatkan ibu bapa untuk
bercakap dengan anak mereka
c. Jika perlukan bantuan, sila nasihat
jumpa ahli psikologi
9. Peranan psikologis
a. Buat intake interview. ( dapatkan
info dari ibu bapa, guru)
b. Menjalinkan hubungan terauputik
(rapport)
c. Melakukan penilaian psikologi
setelah mendapat penilaian daripada pihak lain.
d. Intervensi sesi terapi untuk
meluahkan masalah mereka untuk berkongsi kalau ada apa masalah. Akan bantu
kawal symptom depression.
10. Sesi terapi berkesan dekat
kanak-kanak atau remaja
11. Kalau ada sesi terapi
a. Cuba sendiri tangani symptom
depression
i. Kenalpasti
ii. How nak kendali benda tersebut
iii. Ambil tindakan
iv. Rancang bagaimana nak do it
v. Senaman
vi. Spend time me time & friends
vii. Baca buku bantuan diri (self-help)
b. Cuba bercakap dengan orang lain
i. Luahkan pada yang boleh dipercayai.
Sebab bukan semua orang boleh dipercayai. Ada yang sekadar nak gossip.
c. Cuba bercakap dengan orang lain
i. Support group
d. Bantuan professional
12. Salah faham
a. Tidak boleh dirawat
b. Tidak perlu dirawat dan boleh hilang
dengan sendiri
i. Seperti masalah kesihatan lain,
perlu rawatan.
ii. Boleh bawa maut
c. Sesuatu yang memalukan
d. Petunjuk seorang yang ada
personality sebab karakter yang lemah.
i. Analogi: takkan orang ada sakit
e. Boleh dipulihkan sepenuhnya.
i. Boleh control
Disediakan oleh,
Nur Areefah
Kalau ada salah mohon kerjasama roger deh.
Jazakumullah khayr.
0 advice(s):
Post a Comment
thanks =)