Thursday, August 10, 2017

Pakar

Pernah la buat tajuk research pemilihan rawatan dalam kalangan pesakit ni.

Tertarik nak share 1 LR (dah lama) tp mcm perlu utk dikongsikan. Majoriti (lebih daripada separuh - nilainya tak ingat) daripada pesakit yang mendapatkan rawatan psikiatri di hospital tersebut yang menjadi respondant, telah mendapatkan rawatan alternatif dulu. Bila dah teruk, baru nak ke hospital. Dan sebabnya adalah meraikan permintaan orang terdekat.

Kajian tu dah lama. Jadi kita sedia maklum la kan yang masyarakat takde pendedahan tentang kesihatan mental sangat lagi, terutama di Malaysia. Tak boleh nak salahkan mereka yang tidak tahu jika kita sendiri takde usaha untuk menyebarluaskan info tersebut.


So harapnya dizaman era teknologi cyberjaya putrajaya bagai ni, dah ramai la aware dan faham istilah 'pakar' tu ye. Bukan bererti kita dah google 365 hari + 12 bulan purnama, ditambah dengan menyertai 1057162946173 support group, jual supplement calit2, sembur2, kunyah2, sapu2, kita dah jadi pakar.

Tak kisah la pasal kesihatan ke, pasal kewangan ke, pasal agama ke, skrg ni dah sgt byk akses kepada pakar secara online kalau perlukan jawapan yang segera. Kalau tak urgent, boleh la adakan proper consultation. Dan itu lah sbnrnya the best way nak membantu org lain atau diri kita sendiri. Bukan rujuk pakar jadi-jadian tau uols. Tak ada masalah nak dapatkan pandangan alternatif, tapi tak boleh tinggalkan apa saranan daripada pakar. Yang lain tu extra selagimana tak bercanggah dengan pendapat pakar.

Moga Allah ampunkan dosa-dosa kita yang kadang-kadang acah2 pakar dengan niat nak membantu, tetapi sebenarnya lebih memberi mudarat.



---




Related Post



0 advice(s):

Post a Comment

thanks =)