Monday, April 13, 2020

Rutin sebagai pesakit mental



Ini la rutin santapan aku sejak tahun lepas.
Pagi lithium, lamotrigine and vitamin,
Malam lithium, olanzapine and sertraline.
Alhamdulillah sejak 2017, aku dah compliance dengan ubat. Seram kalau tak makan. Sebab sebelum tu penah dah tak makan, sebab mengantuk sangat. Sekarang pun rasa mengantuk dan penat sangat tapi dah boleh lawan la walaupun kekadang tumpas. Bukan mudah nak lawan. Perah keringat jugak la.
Penah sekali aku tak makan ubat sebab masa tu dah sambung master. Everyweek ada presentation, tak masuk assignment lagi, kerja kumpulan lagi, group discussion lagi. Tapi mengantuk yang tahap tak boleh bincang. Masa tu makan quetiapine. Sapa makan quetiapine tau la macam mana seksanya. Pegi klinik jumpa doktor. Lepas doktor tanya makan ubat tak, aku jawab tak. Doktor tu tengking aku suruh balik and makan ubat time tu jugak. Pehh sayu jiwa. Tapi nak buat cemana kan, makan ubat salah. Tak makan pun salah.
Lagi satu efek dia, berat naik sampai 20kg. Asyik makan je tak henti. Struggle jugak la nak suku suku separuh. Memang mimpi. Azam 2020 nak diet, berjaya la sehari. 2 January dah melantak :’) tapi azam masih utuh tersemat di jiwa la ðŸ˜Œ
Sebab tu aku sangat berperang dengan orang yang mandai nasihat suruh stop ubat. Kalau diberi pilihan memang la takyah nasihat pun kita dah tak makan ubat. Tapi kita kena makan ubat, yang mandai pegi nasihat suruh berenti ubat siapa suruh? Sesuatu sangat perangai.
Ada yang penah nasihat aku suruh stop makan ubat sebab chemical katanya. So dia suruh detox badan aku dengan air kepala. Katanya beberapa hari kena minum air kelapa. Dia cakap aku kena yakin yang aku tak sakit, kalau aku rasa aku sakit memang la sakit. Ah sembang. Ingat penyakit mental boleh sembuh dengan sekadar mindset?
Yang paling tak boleh blah, dia kata dia dulu belajar clinical psychology di UIA. Mesti tak habis belajar kan? Kalau habis dan dah penah jumpa banyak client, takkan boleh keluarkan kenyataan yang kurang bijak macam tu. Memalukan lecturer dan UIA je.
Penah jugak, aku dinasihatkan berenti ubat, and makan makanan sunnah yang dia jual. Haha klise sangat perangai tauu. Tu tak masuk lagi ada yang kata kita kena gangguan la, sihir la, saka la, nenek tua la. Dah nenek, mesti la tua. Aiyoo.
Aku tau pesakit-pesakit mental lain, atau pesakit fizikal lain tentu dah penat berhadapan dengan orang yang memandai ni. Tapi aku tak salahkan mereka, sebab mereka taktau. Mereka niat baik nak tolong tapi malangnya pertolongan yang salah. Tugas kita untuk reach out pada golongan sebegitu.
Antara stigma ubat sakit mental lagi, bila tengok dalam TV, pesakit tu tak keruan lepas tu dia makan anti-depressant, dia terus okay. Gais, fungsi anti-depressant bukan macam tu. Bukan makan makan, terus tenang. Takkk. Tapi dia membantu untuk kawal symptom untuk long term.
Kalau kita tau sapa2 makan ubat psikiatri, jangan la mintak dia stop makan ubat. Takde apa teruk pun dengan ubat tu. Kalau ada masalah yang sampai mengganggu, boleh inform doktor psikiatri. Macam aku dulu makan quetiapine mengantuk tahap tidur seminggu, doktor tukar ubat. Berat naik mendadak, doktor tukar ubat, mata kabur doktor tukar ubat. Benda boleh bincang.
Buat pesakit, tahniah sebab dapatkan rawatan. Teruskan consume ubat untuk kesejahteraan mental dan fizikal kita. Biar la orang nak kata apa pun, kita yang alami, kita nak sihat. Orang yang tak rasa memang susah nak faham. Kalau orang cakap dadah, gelak jela. Dadah pebende.
Betul ke kalau mula makan ubat psikiatri, kena makan seumur hidup? Wallahualam. Ramai je yang boleh berhenti ubat bila dah okay nanti. Kita makan jela sebagai salah satu usaha untuk mencapai kesembuhan. Sembuh tak sembuh tu belakang cerita yang penting kita dah berusaha secara ihsan dan itqan.
Pesakit mental ramai yang buat jenayah? Kalau makan ubat inshaAllah stabil la. Sebab tu la korang takleh hasut pesakit supaya tak makan ubat. Bila tak stabil, habis benda diluar kawalan dibuat. Jenayah ni kalau ikut statistik, yang tak ada sakit mental tu lebih ramai yang buat jenayah.

Related Post



0 advice(s):

Post a Comment

thanks =)