Sunday, April 12, 2020

Harga sebuah sakit mental


Ni la harga untuk mendapatkan rawatan psikiatri. Untuk consultation dan ubat. Kalau beli sendiri memang masak, ubat-ubat ni dalam RM1k sebulan. (Lamotrigine, olanzapine, sertraline, lithium, vitamin)
Bagusnya hospital ni sebab cepat je. Boleh walk in pulak tu. Last two week 50 minit je dari cari parking, daftar, cari fail, consultation and amek ubat. Ini sangat amaizing bagi hospital kerajaan gais. Walaupun masih guna sistem filing tapi efisyen.
Tapi harini 3 jam la. Sebab doktor ni jumpa sorang patient lama. Tu pun doktor mintak skip nombor aku sebab dia nak jumpa orang lain dulu sebab katanya dia nak jumpa aku sejam. Tapi alhamdulillah setengah jam je. Aku sekarang dah tak jumpa doktor lama-lama. Dah stabil kan. Pegi untuk amek ubat je and update sikit2.
Since aku tak kerja lagi, doktor cakap dia boleh tolong suggestkan klinik psikologi swasta area situ. Dia sanggup pegi ke bahagian klinik kanak-kanak untuk amek business kad klinik2 swasta lain untuk aku cuba hubungi. Osem sangat perangai. Korang tu taknak jadi osem ke tolong carikan keje untuk aku?
Doktor rujuk OT. Sebelum ni ada 2 je diagnose, sekarang 3. Aku just penah reveal 1.
Tadi jumpa 2 orang mak pesakit depression. Dua dua anak dia tak datang sebab tak stabil. Kerna tak makan ubat. Untuk siapa-siapa rasa dia ada masalah kesihatan mental, pegi la dapatkan rawatan. Makan ubat tak bererti kita lemah, tapi sebab nak sihat. Memang ada banyak beza kalau makan ubat dan tak makan ubat. Pedulikkan orang yang mandai kata makan ubat nanti makin teruk la, sakit buah pinggang la, once makan tak boleh stop la.
Paling cannot go, orang yang kata “takyah makan ubat psikiatri, makan makanan sunnah je” Tak sunnah betul perangat. Sembelih kang.

Related Post



0 advice(s):

Post a Comment

thanks =)