Monday, July 6, 2020

"Dah Mati Belum?"






“Dah mati belum?”

Tu antara komen yang akan kita nampak di post mengenai suicide.

Kalau merujuk printskrin dilampirkan, mungkin dulu orang-orang yang membuat undian maut tu sebab anggap mangsa sekadar mengada, attention seeker dan lembik.


Nampaknya warganet masih tak ‘insaf’ dengan berita terdahulu. Masih mengulangi benda yang sama. Kes tu tak sampai setahun lagi.

Sampai sekarang tertanya, apa perasaan mereka-mereka yang membuat undian ‘D’. Mudahan mereka mendapat pengajaran darinya.

Gais, suicidal is real. Ada yang pendam disebabkan stigma masyarakat. Ada yang terlalu open sehingga dianggap attention seeker.

Walaupun sedia maklum yang suicide attempt biasanya akan datang bersama ‘sign’, tapi tak semua ada memberi hint. Jauh dijiwa rasa taknak orang lain tau kalau kita bunuh diri.

Tak mustahil sekejap tadi elok berbual mesra, bergurau senda, tengok esoknya dah bunuh diri. Unexpected!

Walaupun kita nampak dia tulis semudah “ek eleh takkan sebab PKP je nak bunuh diri,” tapi biasanya bukan satu sebab tu je. Ada sebab-sebab lain jugak yang mungkin tak diluahkan. Macam kes tahun lepas tu, aku tak rasa satu sebab je. Mungkin ada sebab2 lain yang kita taktau. Dan itu yang membuatkan kita mudah judge.

Aku tak menyokong orang yang semudah-mudahnya menggunakan perkataan ‘nak bunuh diri’ secara bergurau terlebihan, tapi benda ni kadang kita tak dapat nak baca.

Ada baiknya kalau kita cuba untuk membantu instead of menambah luka didada. Kalau kita tak dapat membantu pun, elakkanlah menambah perisa kesengsaraan.

Just a small reminder, perasaan bunuh diri tu datang tanpa diundang. Tak kira siapa kita samada malas, rajin, tua, muda, miskin, kaya, alim, jahil, influencer, tweetfamous, instafamous dan lain2. Takkan kalau diri sendiri atau ahli keluarga diuji macam tu baru nak jaga perasaan orang lain?

Dan untuk mereka yang merasa suicidal, elakkan menulis di laman sosial. Tak semua orang faham. Boleh luahkan pada kaunselor2 atau talian sokongan emosi seperti befrienders dan Talian Kasih. Boleh juga luahkan di support group depression, sebab inshaAllah disana mereka akan faham tanpa sebarang judgemental.

#DoneBackup

Related Post



0 advice(s):

Post a Comment

thanks =)