Wednesday, September 1, 2010

[IHRAM PEPIAS] : Part 2 - kehidupan anak yatim

rententan dari IHRAM PEPIAS part 1
untuk hari kedua.
lepas qiamulail, kami diberi kepada
8 group untuk 8 task.
dalam 8 tu, ak paling teringin nak antara ke
rumah anak yatim, or rumah kebajikan wanita, or hospital
alhamdulillah i got one of them.
ke rumah anak yatim

dah laa pagi tu aku tak sempat mandi,
dan lepas subuh terus ada briefing pasal task ktorang tu..
group aku mula-mula ada 3 laki je, dan acap kena halau je group lain XD
so tggl 2 orang je..
setelah di adjust, balance 9 laki dan 9 perempuan.
mujur ada masa even sekejap untuk mandi =.=

leader group kami bro edy ckp sapa yang betul2 cekal je duk tggl sebab dia nak balance kan.
pada mulanya ak tak paham knp dia cakap dak2 tu agak liar =.=
dan sapa tak mampu dia suruh ke group reki servey tuh..
maleh aku, lagi ske spend masa dengan anak-anak yatim.



agak jauh perjalanan dari SBPI sabak bernam tu.
ni laah ahli2 group kesayangan aku :)
setibanya disana aku terus sebak..tak tahu camne nak cakap X__x
dengan tgk keadaan asrama anak yatim tu mmg tak dapat bayangkan dengan kata-kata.
dan ada yang tak nak join program, dan masih tidur ketika kami sampai,
tapi ada yang semangat dah tunggu kami dari awal2 pagi lagi..syabas-syabas~





settelah briefing sikit kat adik-adik tu, mereka dipecahkan dalam beberapa group,
dan kami fasi kena pilih adik-adik untuk jadi fasi untuk group tuh.
sebab aku suke budak-budak, aku pilih group yang ada budak-budak kecik
dan part ni paling sadis sebab mereka ni lah paling nakal dan memang tak nak dengar cakap.
aku rasa aku fail disitu X___x

macam-macam cara aku gunakan untuk berlembut dengan mereka tapi memang tak dapat nak dengar kata.
dan awal-awal lagi abah ( pengurus rumah anak2 yatim ) dah ingatkan mereka ( lebih-lebih lagi yang kecil ) suka memberontak sebab mereka sangat kurang kasih sayang,
aku hanya mampu bersabar dan terus melayan karenah mereka walaupun banyak aktiviti tak dapat dijalankan sebab depa tak nak bagi kerjasama.
dari 5 orang tu, hanya 2 orang sahaja yang bagi komitmen,
tu pun yang paling tua dalam group tu, 12 dan 13 tahun.


'
fasi-fasi yang sangat penat =.="


untuk session petang, ada game explorace.
aku ditugaskan check point pasal rukun wuduk.
dan task kat tempat aku paling senang, iaitu kena nyanyi lagu..
lagu plak tu suruh mereka plih sendiri.
paling sadis bila mereka nyanyi lagu pasal kisah ayah yang pergi menyahut seruan Ilahi :|



fasi-fasi wanita ^_^


pada mulanya kami diberitahu LDK utk petang tu batal.
aku macam dah bersyukur sebab tak ada LDK lagi..
aku cam tak sanggup dah X__x
sebab aku tak nak lagi face dengan kegagalan aku disitu..
sungguh berat nak jadi fasi kepada budak-budak.baru lah aku tahu..
tapi tiba-tiba ada plak X______x

aku cam nak nangis masa tu..haha!! =.='
tapi aku cekalkan jugak, dan petang tu lebih kepada permainan emosi, n i like ^_^
so aku ambil kesempatan untuk cuci adik tu kaw-kaw~
alhamdulillah hati mereka lebih lembut, dan mampu untuk nanges ~_~"
moga air mata itu menjadi bukti janji mereka terhadap diri sendiri~

haish aku tak leh nak tgk orang nanges, aku try tabahkan hati supaya tak nanges depan derang.
bukan senang woohh nak cover nanges~
dan thanks Allah, aku berjaya tahan depan adik-adik tu ^_^
sayang bangat kat adik-adik tuhh~

setelah habis LDK dan ada masa lapang, aku mendekati senior-senior mereka yang lebih tua sikit.
dan aku puas sebab mereka sudi share segala yang bersarang dalam qalbu :)
yang lebih besar ni senang dibawa share hati ke hati.
penat jugak asik bercakap je sepanjang sehari tu, dengan puasa lagi nye.
baru aku paham perasaan lecturer duk mengajar setiap hari lagi2 bulan puasa ni =.=
tapi sangat puas hati dan sangat tak menyesal lahhh ke sana~
sungguh berbaloi kepenatan tersebut.


saat nak balik laa paling tragis X___x
tak mampu nak sembunyi
tertitis jugak depan adik2 adoi adoi adoi..
aku rasa tugas aku masih belum selesai utk balik X_____x



sepanjang perjalanan balik aku tak leh lupa lahh~
then kami ke masjid mana tah utk majlis berbuka puasa.
kat sana aku kenal amalina, tapi dia tak kenal aku.
kenal gitu-gitu jelahhh~
rupanya kami dah lama kenal di alam maya..dah habis program baru tahu!! kedebushhh~
tapi sungguh teruja lahh!! hohooo..

malam tu, aku antara orang terawal balik hostel dan terus masuk bilik utk tdo..
rupanya ada program lagi zzz
tapi aku dah terlamun dialam mimpi..keh3~

Related Post



10 comments:

  1. huhu terbaik~!
    bkn sume org dpt merasa ada family =)
    owh kalau aku yg handle msti mereka akan dgr kata dan beri komitmen 100% =.="

    ReplyDelete
  2. waahhh besnye efa,,
    kena betul2 control jgn nangis la
    nk g gop..awat acap kne halau?
    amalina sapekah?

    ReplyDelete
  3. pembetukan disitu... aku naik pangkat k.... huahuahua... x der ar... ad group len needs me... tuh jer... diaorg dah ad efa, so aku diperlukan

    ReplyDelete
  4. fakhrur >
    aku memang terbaek, tak perlu bgthau satu dunia walaupun satu dunia dah tahu.

    ReplyDelete
  5. musfirah>
    aku memang best, tak perlu bgtahu satu dunia walaupun satu dunia dah tahu~
    acap kena halau sebab dia tak layak group dengan aku :D
    amalina tu kau takk kenal.tapi jodoh kami sangat kuat.muehehehe

    ReplyDelete
  6. asyraaf>
    haa yela-yela..dia suruh orang naekkan pangkat dia jadi PIC utk group lain XD

    ReplyDelete
  7. woi!!!!!!!!!!, sejak bila plak aku suh org naikan pangkat aku!!! sila baca blog aku btui2~~

    ReplyDelete
  8. haha tahu laa..tayah tacink lebih2 =.=

    ReplyDelete
  9. wah join PEPIAS ke sekarang? da lama xgi program PEPIAS..huhu..rindu..

    ReplyDelete
  10. athifah >
    pasni kalau ade lagi meh la same2 ye :)

    ReplyDelete

thanks =)