Friday, January 7, 2011

atasi keserabutan akibat busy dan tension

sekarang ini memang dapat menyaksikan perperangan masing-masing menentang nafsu dan syaitan...emmm...
tapi masih ada yang tersungkur dek kalah dengan musuh utama kita itu..



ini la fenomena yang aku saksikan sejak kebelakangan ini.
dan sejujurnya aku sendiri pun memang sungguh dalam emosi yang hampir negatif sekarang ni.
tapi aku dah set dalam diri aku, aku nak jadi kuat, aku nak jadi bidadari besi..
walau apa pun benda yang datang kat depan aku..
ngehhh (^_^)v

antara fenomena yang hangat sekarang ni barkaitan masalah jiwa raga.memang sekarang semua ni membiak-biak aku dapat baca di status facebook, or twitter mahupun blog.
  • Result mid term exam student cfs uia
  • MUET result
  • tension dengan berbondon-bondon assignment dan presentation dan quizesss yang menyerbu dalam satu masa
  • tiba-tiba terfikir tak boleh bawak course yang sedang dihadapkan
  • serabut dengan program sampingan
  • putus cinta
  • konflik keluarga
  • tacink dengan kawan


bagi aku, semua ini biasa la bagi jiwa remaja..
jugak biasa bagi aku walaupun aku bukan 'teen' lagi (mentioned again) =.="
kalau tak berhadapan dengan semua ni, bukan istilah student laa kot....
tapi apa yang penting sekarang macamana untuk kita kawal perasaan kita untuk hadapi semua tu....

isitlah student dan busy memang tak dapat dipisahkan.
tapi masa belajar ni laa sungguh menarik sebab kita hanya perlu belajar,
tak perlu susah-susah nak cari duit untuk sara ( happy birthday sarah! =.=' )  diri sendiri lagi. 
kalau ada yang buat kerja sampingan itu, bonus la untuk kita...


tertarik menarik aku dengan tazkirah sebelum start meeting semalam pasal busy dan kehidupan.
mengikut kajian, orang yang busy ni sebenarnya hidup dia lebih happy.
sebabnya, tentu kita akan rasa pleasure bila dapat buat someting dengan sempurna..
lagi pula, bagi aku sendiri, bila kita sibukkan diri kita dengan perkara-perkara bermanfaat,
pasti kita akan tak ada masa nak lakukan benda-benda lagha.....
baru la keberkatan tu lebih..
bila kita tolong agama Allah, Allah pasti akan tolong kita, yang penting kita berusaha..!!! ^_^'
kita jugak akan lebih menghargai masa...
aku pun memang sungguh lemah bab mendisiplinkan diri ni tapi tu satu cara untuk motivate diri sendiri.

apa pun, hidup ini adalah pilihan
walau apa jua jenis ujian dan cabaran yang kita terima,
kalau kita pilih untuk happy, kita tentu akan happy, 
dan kalau kita tension tu, sapa yang pilih?kita jugakkk~
so....keep smiling! :)


kopi dah pun boleh senyum, apatah lagi kita?
sedekah yang mudah :)
comel kannn..? 

Related Post



7 comments:

  1. hohoho masa blajar tuh best walaupun stress..
    time kerja nnti stress dia dh lain plak
    lagi teruk..
    bjet cm dh bekerja* =.=

    ReplyDelete
  2. @Raji berkata

    kalau orang yang berpandangan jauh macam kau tentu boleh rasa yang stress kerja mgkn akan lain plakkk..
    erkkk...
    apa pun, stress tu pilihan kita ;D

    ReplyDelete
  3. huhu selamat menempuh hidup yg penuh cabaran.. have faith to Allah..insyaAllah everything gonna be ok

    ReplyDelete
  4. trimas sbb mengingtkn sy ttg nih...sy rse lbih baik utk tenangkn diri buat sementara waktu...too much stress pun ssh gak...:)

    ReplyDelete
  5. tapi aku mmg stress dgn projek kolej, pengurusan mcm ape ntah, kertas kerja ak dah dkt 4 bln, dr taun lps tak lulus lg..haih~

    ReplyDelete
  6. comel kopi tu syum...
    kita yg memilih untuk stress or x...\
    klu nk stress streeslla kita...
    bk nasihat my bro
    blajar utk mgatasi stress=)

    ReplyDelete

thanks =)