Saturday, April 11, 2020

Depression bukan pilihan



Depression adalah pilihan?
Baru-baru ni aku ada baca posting kata depression tu pilihan.
Bukan nak kecam atau back up dia, cuma nak share pengalaman aku berkaitan benda ni. Sebab aku tau, dia takkan faham macam mana depression tu selagi tak kena sendiri. Takkan nak salahkan dia kalau kita yang taknak fahamkan orang-orang macam tu?
Okay dia cenggini, dulu masa muda-muda aku selalu terapkan dalam hati yang hidup ini adalah pilihan. Aku tak membenarkan diri aku sedih sebab bagi aku, aku ada pilihan untuk happy. Aku jugak ikat diri aku dari rasa negatif sebab bagi aku, aku ada pilihan untuk positif. Aku sering motivate kan diri sendiri dengan self-talk yang positif.
Bila ada musibah, aku akan pujuk diri dengan
“Takpe Allah ada...”
“Ada hikmah ni”
“Allah nak bagi yang lebih baik”
“Kena bersangka baik dengan Allah”
“Aku tak boleh biarkan emosi menguasai aku, aku yang perlu menguasai emosi”
Tak cukup dengan tu, aku tak membenarkan diri aku untuk rasa “aku penat” sebab bagi aku, aku tak buat apa sangat pun sampai nak penat.
Kalau aku rasa down, aku compare diri aku dengan orang lagi susah, orang yang lebih berat ujiannya. Aku ni apa la sangat.
Yes, motivasi hidup aku sangat tinggi. Mungkin sebab dari kecik memang aku suka baca buku motivasi dan join program motivasi. Dinding bilik aku di hostel penuh dengan kata-kata makrifat. Dari sekolah rendah jadi PRS. Dengan kata nama lain aku memang suka la benda-benda motivasi ni. Taasub maybe? Tu jugak antara sebab kenapa aku nak sangat further dalam bidang psikologi. Sebab aku ingat its all about psikologi. Tapi aku silap!
-- -
Awan tidak selalunya cerah gais.
Masa aku kena depression tu, aku taktau kenapa tak boleh rasa positive langsung. Yes, NOT AT ALL. Aku sangat pelik dengan diri aku masa tu. Aku makin menyalahkan diri sebab tak boleh nak motivate diri aku. Biasanya aku macam petik suiz positif kalau nak convert apa-apa fikiran negatif. Tapi masa tu memang tak mampu langsung. Pelik kan kenapa orang yang high motivation tak boleh nak positive langsung.
“Kan semua ni ada hikmah, kenapa aku nak sedih?”
“Kan Allah akan bagi yang lebih baik, kenapa nak overthink?”
“Allah kan ada, kenapa perlu gelisah?”
“Allah bersama sangkaan hambanya, so be positif!”
“Kan kita tak boleh biarkan emosi menguasai kita, tapi kenapa aku jadi macam terlalu ikut perasaan ni?”
“Allah uji sebab nak kita dengan dengan Dia, so kenapa tak tenang?”
Aku cuba menjawab persoalan-persoalan tu tapi tak mampu dapat jawapan. Penat kecam diri sendiri.
Orang akan kata “alaa orang lain lagi susah la. Fikir positif dah la”
Tapi orang lain taktau betapa pesakit dah fikir positif dan dah consider semua kebarangkalian yang ada.
—-
Aku tak blame sesiapa, tapi aku tahu kalau ikut logik akal, memang depression tu adalah pilihan. Tapi benda tu hanya logik bila kita tak tau perbezaan antara kesedihan dan depression.
Depression ni penyakit. Mana ada orang pilih untuk dapat darah tinggi kan? Macam tu jugak tak ada orang memilih untuk kena depression. Kalau la orang tau betapa seksanya depression ni, tentu dia tahu takkan ada orang yang memilih untuk menderita.
Kalau ada pesakit depression meluahkan, tak perlu tazkirah dan ceramah panjang-panjang. Cukup sekadar mendengar. Pesakit bukan tak cuba untuk positif, tapi realitinya tak boleh disebabkan gangguan hormon.
Alhamdulillah sekarang bila study psikologi dan dikelilingi orang-orang yang niche dalam kesihatan mental, aku lebih menghargai dan acknowledge perasaan negatif. Perasaan negatif tu perlu juga ada, sebab kita manusia. Jangan terlalu biarkan diri positif tak bertempat. Aku bukan nak ajak kita jadi negatif, cuma nak kita semua be realistik.
Ni aku sharekan satu info pasal perbezaan cognitive level pesakit mental dan individu normal. Tak ingat aku baca kat mana, tak it really describe apa yang aku rasa sebelum ni masa kemurungan teruk dulu.
Sekarang alhamdulillah aku dah stabil. Mungkin dengan bantuan ubat dan sokongan tak berbelah bagi dari individu sekeliling. Aku banyak belajar dari kesilapan diri sendiri.
Nak katanya kat sini, betapa positif pun kita, kita tak imun dari depression. Semua kelas dan darjat manusia ada kebarangkalian untuk kena sakit mental, tak kira la siapa kita.

Related Post



0 advice(s):

Post a Comment

thanks =)