Friday, April 10, 2020

Bahana program motivasi




Depression tak wujud?
Ni la sebabnya kenapa aku sangat tak berkenan dengan so called program motivasi. Terlalu mengagungkan perasaan positif sampai teruk menghukum segala perasaan negatif. Tak semua, tapi banyaknya yang terlalu judgemental. Sedangkan kita dituntut meraikan juga perasaan negatif. Kita manusia, ada perasaan. Hiduplah dalam realiti. Dan kita dibenarkan untuk ada perasaan negatif. Tak salah nak bersangka baik, cuma perlu berpada. Aku bukan nak ajak supaya kita jadi negatif, tapi nak kita be realistik.
Aku pun sama dulu, tak membenarkan perasaan negatif dalam diri. Dari kecik setiap kali nak beli buku, beli buku motivasi. Aku jarang meluahkan perasaan negatif sebab taknak orang kata lemah la, lembik la, tak bersyukur la, takde kebergantungan pada Allah la dan sebagainya. Yela, ego sebagai akhwat dan sebagai graduan psikologi. Aku ikat diri aku untuk sentiasa positif, sampai la aku sendiri kena depression. Pastu pulak lambat dapatkan rawatan sebab rasa aku tak boleh lemah. Bila dah depression pun still nak self-blame sebab sentiasa fikir negatif. Rasa tak guna dapatkan rawatan sebab rasa semunya bergantung pada diri kita. Konon-kononnya la.
Teruk sebenarnya akibat bila buang terus perasaan negatif tu. Aku taknak orang jadi macam aku, sebab tu aku nak share. Pandangan-pandangan kurang bijak macam dalam printskrin ni la yang menyebabkan orang lambat mendapatkan rawatan. Bila lambat dapatkan rawatan, kemurungan makin teruk. Aku doktor kata mungkin antara sebab aku bertukar diagnosis dari major depressive disorder ke bipolar disorder mungkin sebab kemurungan dah makin teruk. Tapi ada jugak kemungkinan lain.
Dah terbiasa dengan pandangan depression tu tak wujud. Sampai kata sebenarnya kita tak ada depression. Kalau depression tak wujud, takde la wujudnya jabatan psikiatri dan kesihatan mental apa semua tu. Macam jugak penyakit buah pinggang. Penyakit tu wujud sebab tu adanya department nefrologi. Mental illness ni real sampai wujudnya hospital sakit mental. Masa belajar dulu, ada 4 hospital psikiatri di Malaysia. Yang famous di semenanjung ni Hospital Bahagia Ulu Kinta (Tanjung Rambutan), and Hospital Permai. Lagi 2 dekat Sabah and Sarawak. Dekat Selangor pun hampir semua hospital ada psikiatris. Ada klinik pun ada.
Aku quote macam dalam prinskrin tu “our mind is powerful tool. Hadiah dari Allah. Gunakan ke arah kebaikan yang memberi manfaat bukan membawa mudarat”. Tapi nak tau apa yang boleh membawa mudarat? Bila kita tak guna hadiah dari Allah tu untuk memberi pandangan. Ya, pandangan seperti itu sangat memberi mudarat dan bahaya. Boleh buat pesakit triggered. Punya la pesakit struggle deal dengan depression, dikata ibarat suburkan kemurungan. Depression tu sangat pedih, so takde orang pun nak suburkannya.
Punya la banyak informasi pasal kemurungan ni, sampai ada iklan dalam TV untuk call Talian Nur 15999 bila depression. Iklan befrienders pun bersepah, dan betapa pentingnya sampai free kalau nak call befrienders. Macam-macam lagi usaha untuk menggalakkan pesakit meluahkan dan mendapatkan rawatan. Tapi kalau kita menafikan kewujudan depression, macam mana nak bagi galakan pada pesakit untuk mendapatkan bantuan dan rawatan.
Lately aku banyak tulis pasal stigma kesihatan mental ni je. Sebab tiba-tiba banyak pulak pandangan sebegini. Aku tau tulis panjang-panjang bukan orang nak baca pun. Tapi kalau sorang baca, dan sorang tu pegi mendapatkan rawatan, aku syukur dah. Aku just taknak orang menderita dalam diam macam aku sebelum ni. Sedangkan benda ni penyakit dan boleh dirawat. Ada kemurungan bukan bererti kita lemah.
Harap lepas ni takde lagi pandangan stigma tentang kesihatan mental. Usah minta dikecam. Btw pemilik printskrin ni dah delete post dia. So jangan kecam dia. Jangan ikut tips dia untuk unfollow group atau page pasal kemurungan. Kalau tak follow tu yang boleh bagi info yang tak tepat macam ni.


Related Post



0 advice(s):

Post a Comment

thanks =)