Sunday, July 12, 2020

Betul ke istighfar boleh sembuhkan penyakit mental?



Ya, istighfar tu penting. Perlu diamalkan sentiasa.

Alhamdulillah, tu jugak yang aku amalkan bila berduka, rasa tekanan, gelisah dan ketakutan. Dan jika ada masa terluang terutama bila nak tidur dan drive.

Kesilapan kita yang aku sendiri jugak buat kadang tu adalah kita istighfar hanya bila kita perlukan sesuatu. Bagus, cuma kita kena juga amalkan istighfar dimasa senggang.


Istighfar perlu dengan penuh yakin dengan harapan salah silap kita terhapus dan kita berupaya untuk tenang. InshaAllah.

—-

Tapi betul ke istighfar mampu sembuhkan kemurungan?

Keterangan ni mampu menebalkan stigma dan menyebabkan orang yang kemurungan menjadi lebih parah. (Keterangan ini tu maksudnya yang dalam printskrin bawah ni, bukan merujuk pada kalimah istighfar)

Pertama sebab rasa “ah, aku tak sakit pun, just perlu istighfar”, lantas dia tak mendapatkan rawatan atau bantuan.

Kedua, dia akan rasa “Allah dah tak reda dengan aku ke sampai aku istighfar pun masih murung?”, lalu dia sentiasa menghukum diri sendiri sampai semakin murung.

Ketiga, pesakit kemurungan yang dalam rawatan mungkin akan stop ubat sebab rasa istighfar boleh sembuhkan kemurungan.

Keempat, pesakit rasa kena judge, “nak kata aku murung sebab tak istighfar ke?”, lalu semakin rasa tidak difahami dan menjauh dengan masyarakat terutama golongan agama, walhal dalam keadaan sebegitu la pesakit memerlukan bantuan orang sekeliling termasuk ahli agama.

—-

Sekali lagi aku tegaskan, istighfar tu penting. Tak perlu tunggu kemurungan untuk istighfar. Tapi kita juga kena faham, kemurungan tu adalah sejenis penyakit.

Macam penyakit barah, tidak sembuh dengan sekadar istighfar. Begitu jugak dengan penyakit kemurungan.

Tapi tidak dinafikan istighfar boleh membantu mengembalikan ketenangan dengan penambahan perlunya juga ikhtiar secara itqan (bersungguh-sungguh) dan ihsan (paling balik).

Kalau hanya dengan istighfar mampu menyembuhkan kemurungan, untuk apa pesakit makan ubat? Untuk apa pesakit berjumpa psikiatris, psikologis dan kaunselor? Untuk apa disediakan wad-wad untuk penyakit mental?

Dan adakah not-yet muslim tidak berhak kesembuhan dari kemurungan sebab mereka tidak beristighfar?

Mungkin penulis tidak maksudkan untuk merendahkan struggle pesakit kemurungan, tapi penulisan ni sekadar berkongsi supaya pesakit tidak rasa kena judge dan membuang stigma mengenai penyakit kemurungan.

Meluahkan perasaan pada manusia dan mendapatkan rawatan dari ahli jugak merupakan tuntutan Islam. Jadi usah jadi benteng penghalang kepada perilaku mendapatkan bantuan dan rawatan.

Related Post



0 advice(s):

Post a Comment

thanks =)