Sunday, July 12, 2020

Nasihat yang tidak sesuai kepada pesakit mental



Dalam situasi seorang pesakit yang sedang rasa useless, hopeless, helpless apa semua tu, dia mengadu pada kita

“Aku sangat tertekan sekarang. Satu demi satu ujian berat yang aku kena hadap. Sedangkan solat tak penah aku tinggal. Allah benci aku ke? Serabut! Aku rasa takde guna lagi aku solat.”

Tentu ringan mulut kita untuk menasihat


“Kau kena solat. Baru tenang. Tak solat lagi teruk keadaan kau nanti”

—-

Biasa alami keadaan Macam ni? Samada ada kita sebagai pesakit tu ataupun sebagai pendengar.

Sedangkan kita taktau tatkala ditimpa ujian, dia sentiasa solat 5 waktu, kusyuk, awal waktu. Solat sunat pun tak tinggal. Baca Quran sehari sejuzuk. Mathurat tak penah tinggal. Sedekah pun memang auto debit lagi.

Dia buat semua tu sampai la dia taktahan sangat dan give up. So dia ambil keputusan untuk mengadu pada kawan yang dia percaya. Tapi dapat pulak respon macam tu.

Berat. Sangat berat.

Salah ke nasihat macam tu? Nasihat yang bagus tu kan? Dah dia putus asa sampai taknak solat, takkan kita nak biarkan dia hanyut. Kata sayang fillah. Till jannah gitu?

Nasihat tu tak salah. Dan bukan tak sesuai. Sesuai.

Yang tak sesuai adalah WAKTU. Dalam keadaan dia macam tu, apa yang dia perlu adalah didengari.

Apa yang kita pula perlu buat, adalah untuk mendengar dengan penuh empati, dan tanpa judgemental.

Awlawiyat (keutamaan) pada waktu tu adalah menenangkan dia. Yang lain-lain tu kemudian.

Mungkin lepas tu bila keadaan dah stabil, kita boleh AJAK

“Macam mana keadaan kau sekarang? Harapnya semakin baik. Aku nak solat ni. Nak ikut? Jom sekali”

Related Post



0 advice(s):

Post a Comment

thanks =)