Thursday, July 9, 2020

Elakkan menjadi tukang hasut demi kepentingan poket sendiri





Inilah sebab kenapa doktor2 dan petugas kesihatan sibuk educate masyarakat thru sosial media untuk mengelakkan ada individu yang tak bertanggungjawab dengan senangnya menyebarkan info tak betul.

Tak cukup dengan info yang baca sekali dah nampak mengarut, lepas tu siap pakej menghasut pesakit untuk elakkan makan ubat. Secara cliche nya, orang2 macam ni hasut sebegitu sebab nak promote produk atau servis. See..

Ya Allah, geram rasa.


Nanti pesakit tu makin sakit, bukan mereka bertanggungjawab pun. Doktor dan perawat lain jugak yang kena handle.

Katanya rawatan boleh secara face to face atau atas talian. Allahurabbi.

Sudah-sudahlah menunggang perkataan ‘kita kena ikhtiar’. Bukan ikhtiar semberono saja. Kena secara ihsan (terbaik) dan itqan (bersungguh-sungguh). Tu konsep ikhtiar yang sebetulnya. Kalau setakat nak buat benda mengarut lepas tu kata ikhtiar, baik makan batu. Kira ikhtiar jugak tu kan? Batu hanya asbab, Allah yang sembuhkan, kan?

Lagi satu benda klise dengan penghasut ni adalah mereka suruh orang tak makan ubat sebab bahan kimia. Hello, benda apa je takde bahan kimia? Kalau otak takde bahan kimia tu yang jadi mandai2 je tu.

Siap ada yang support kata-kata dalam komen diatas dengan kata “mana-mana psikologis pun tak menggalakkan makan ubat”. Bila ditanya psikologis mana satu, sampai sekarang krik krikk. Perangai sebijik warga MKT 😂

—-

Tahu tak, ramai penjaga pesakit mental yang PM aku share pengalaman dan masalah mereka. Antara isu yang aku sendiri taktau nak cakap adalah bilamana pesakit bawah jagaan mereka sama ada anak atau suami yang taknak makan ubat. Aku cuma mampu minta mereka ikut pegi sesi follow up dengan doktor psikiatri dan bincang macam mana nak bagi pesakit bawah jagaan mereka makan ubat. Bila tak makan ubat, mula la relapse dan ada yang sampai mengamuk hilang kawalan.

Punya la orang cari jalan macam mana nak pujuk pesakit untuk makan ubat, dia senang-senang je menghasut. Benda ni bukan sahaja berlaku dalam lingkungan pesakit mental, tapi penyakit-penyakit lain jugak.

Penat-penat para ahli mencari formula untuk hasilkan ubat yang terbaik, lepas tu doktor farmasis siap on call untuk rawat pesakit, takkan nak mudah-mudah je kita nak bagi orang macam ni meracun fikiran pesakit? Kalau ikut logik, takkan perawat study bertahun-tahun semata nak ‘racun’ pesakit?

Semoga Allah pelihara kita dari menyusahkan orang lain untuk mendapatkan kesembuhan. Dan semoga diberi petunjuk untuk tidak melakukan perkara yang dimurkai Allah.

Related Post



0 advice(s):

Post a Comment

thanks =)