Wednesday, October 20, 2010

cara membuat entry berpassword

atas permintaan daripada 

peminat-peminat aku mengenai tajuk, so sekarang aku tunjukkan caranya.

maaf ya lambat >.<

kalau tengok blog wordpress, ada protected entry yang memang build in,
tapi bagi users blogger tak ada la plop.
setelah mengadakan lawatan di taman google, aku jumpa cara nih.
so ini adalah antara cara yang boleh dilakukan oleh pengguna blogger.
menggunakan teknik encrypt ini.
aku pun tak mantop sangat bab ini, dan aku hanya kongsi apa yang aku tahu.


contohnya boleh la lihat di entry aku sebelum ini.disini atau disini juga disini pun disini.


caranyaa :

1. masukkan JavaScript decryption code di template blog.

design > edit HTML > download full template > tick expand widget templates 

* download full tempalate tu penting sebagai langkah berjaga-jaga walaupun nak edit sikit je 



masukkan code di bawah ni selepas perkataan <head>


*tekan ctrl+F dan masukkan  untuk search <head>


 <script type="text/javascript" src="http://www.vincentcheung.ca/jsencryption/jsencryption.js"></script> 

kemudian save template.

# step 1 hanya perlu dilakukan sekali seumur hidup.tapi kalau tukar template baru, kena bubuh lagi lah.






1. masukkan perkataan dia ruang 'key' sebagai kata kunci
2. tuliskan dan muntahkan segala nya yang kita nak luahkan di entry tuh.
3. click encrypt untuk dapatkan HTML code.
4. copy all HLML code ( ctrl + A ) dan masukkan ke dalam entry di blogger.pastikan masukkan dalam mode 'Edit HTML' ye...


done, publish post.. ^_^


apa yang aku buat tu akan jadi macam ni.tekan 'show encrypted text' di bawah ini dan masukkan "Nur Areefah" sebagai kata kunci



oh ya, sila click gambar untuk besarkan jika samar-samar..
apa pun, sebagai peringatan,tak ada yang selamat 100% bila kita dah menjebakkan diri di alam maya ni.
jadi jangan la tulis benda yang terlalu private sangat >.<
hacker dan cracker berkeliaran dimana-mana
apa pun, berpada-pada lah..
lagi satu, dah buat entry berpenjara ni, jangan kedekut kasi aku baca! xD
selamat mejamu selera! ^_^


sumber :) 

Related Post



17 comments:

  1. huyyo... kau berminat nak ambil ict ke?
    guna private key encryption nih...

    ReplyDelete
  2. fakhrur > tak susah pon..mgkn cara aku terang kan nampak complicated. aku bukan reti nak mengajar =.=" tp tengok slow2 jadi laa..

    ReplyDelete
  3. arimi > aku kan dlu dah burn RM50 camtu je dah mintak tukar course ICT tapi tak jadi sebab ICT uia ada physics jugak.aku trauma dengan physics.lol

    ReplyDelete
  4. haha.pandai sungguh cik areefa ni.nanti kalo wat entry yang ade mde encrypt tu,jgn lupe serta kan paswed.bkn ape kan.nk pasti kan tutorial ni menjadi.haha

    ReplyDelete
  5. hilang la function susah2 nak encrypt ni, pastu sertakan pswd sekali.. btw thanks for the suggestion.haha

    ReplyDelete
  6. terer la areefah,kalau u still amik physc,pas blaja kat kuantan bolih jadi encrypt yang hebat.hehehehe.anyway thanks 4 interesting post

    ReplyDelete
  7. this is not mine laa..i search somewhere je =.='
    kita dah sama-sama bubye dari physics pun n i really jelous coz u take ict now..huhu

    ReplyDelete
  8. pas buat tu, simpan password btol2..jgnn lupa password..lol!

    ReplyDelete
  9. HAHAHA nasihat plg berguna..ada je simpan xD

    ReplyDelete
  10. apa kebaikan buat menatang ni kakak ipar?

    aku da pening lalattttt

    ReplyDelete
  11. adik ipar > ni utk kita tulis apa2 yang bukan berlabel U, maknanya tak sesuai untuk tontonan umum la..
    nak gosip2 ke, nak luah kan perasaan ke apa ke..tulis dalam nih..hanya orang tertentu yang ada pswd je leh baca..aih, dapat result cemerlang terus pening ke xD

    ReplyDelete
  12. Dik.. akak nak tgk awak nye encrypt text xleh pun buh kata kunci tu..Huhuhu

    ReplyDelete
  13. nak tanya... mcm mana kalu nak entry yg ada gambar?

    ReplyDelete
  14. Mau tanya, kenapa tak bisa tulis huruf? terima kasih :D

    ReplyDelete

thanks =)